Thursday, October 17, 2013

Positive parenting : Gaya bahasa mak kepada anak anak.

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua. Hari ini nunu nak kongsi sedikit tentang positive parenting.

Percaya atau tidak gaya bahasa dan cara kita bercakap boleh mempengaruhi tingkah laku anak-anak kita.Ok, cuba lihat situasi begini.

Situasi : Seorang anak sedang leka bermain-main di ruang tamu. Mainannya bersepah-sepah. Si ibu baru sahaja pulang dari kerja dan rasa sangat penat. Mungkin, ibu tadi akan mengeluarkan gaya bahasa berbentuk arahan iaitu "Lepas ni, ibu nak kamu kemas semua mainan ni"


pic from google
Ya, saya sebagai ibu itulah yang selalu keluar dari mulut saya. Kita cenderung menggunakan autoriti kita sebagai seorang ibu dalam memberikan arahan. Apa kesannya pada anak bila besar nanti agaknya?

Baiklah, mari kita cuba ubah bahasa kita supaya menjadi lebih baik dan indah. Apa kata kita cuba gaya bahasa begini 

"Seronok ye main. Nanti dah lepas main, kita kemas sama sama ye. Barula rumah kita kemas dan cantik"

Apa pendapat anda?Ada gaya bahasa yang lain tak. Jom kongsi dengan nunu.
last note!

4 comments:

  1. Hehe.. Samalah aku pun cikgu nunu.. Bila dh marah.. Serupa jek skripnya.. Maybe version lain sket...

    ReplyDelete
    Replies
    1. heheh macam mana versionnye.nak tahu jugak..hihi

      Delete

thanks you for the comment :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to NURUL IZZA
Designed by UMIESUEstudio 2015