Wednesday, October 16, 2013

aktiviti homeschool "saya masak cokodok pisang"

Assalamualaikum dan selamat sejahtera readers,
Apa khabar hari ini. Alhamdulillah, nunu di sini sihat sihat..Bila dah nak mula cuti sekolah, memang agak sibuk. Macam- macam perlu dibuat. Siji koko pelajar, buku rekod pelajar, sijil berhenti dan macam macam lagi la.:)

Hari ini nunu nak kongi tentang aktiviti yang boleh kita buat dengan anak anak kita. Percayalah, kadang kala kita tidak memerlukan toys yang mahal mahal.Pada nunu, tak kiralah toys itu murah ke mahal ke yang penting kita kena ada sekali bersama dengan anak anak.

Pernah tak dengan quotes ini " now, parents buy toys to their kids, but they don't play with them". Jadi, as a parents, kita kena take part semasa bermain dengan anak anak. Tiada masa? Jangan risau. It only take around 30 minutes aje.Biasala kan, budak budak ni fokus dia tidak lama. Jadi, mari kita manfaatkan 30 minit masa bersama.)

Ok, so untuk kali ini nunu nak share satu aktiviti yang "fun". Aktiviti ini boleh diaplikasikan lebih lebih lagi untuk anak perempuan. Tetapi, kalau nak anak lelaki buat aktiviti ini pun tak salah tau.

Aktiviti ini nunu panggil : "saya masak cokodok pisang "

Bahan- bahan yang diperlukan untuk aktiviti ini adalah
(a) sesikat pisang emas
(b) chopping board
(c) bekas
(d) pisau (bukan pisau yang tajam tau, Ini pisau yang kita guna buat sapu butter pada roti. Saya guna pisau ikea aja.")

Beberapa kemahiran yang saya aplikasikan dalam aktiviti ini adalah

(a) kemahiran mengupas kulit pisang.


cuba buat aktiviti ini dengan anak anak , mesti diaorang akan enjoy




Pada mulanya saya kurang yakin adik kembar iaitu balqis boleh mengupas kulit pisang. Oh rupanya boleh.Mungkin balqis belajar melalui pemerhatian daripada kakaknya,

  (b) kemahiran memotong

Cuba tengok gambar di bawah, itulah pisau ikea yang saya maksudkan. Pisau tu tak tajam.Selamat untuk digunakan. Walaupun pisau tu tak tajam, me as a mother really encouraged korang untuk bersama-sama dengan anak semasa aktiviti ini dibuat. Kita kena pantau anak anak kita juga ye.

saya suka buat aktviti begini sebab saya boleh baca sikit sikit perangai anak saya. Daripada pemerhatian saya, anak saya ira akan potong halus halus dan kecil kecil. Mungkinkah anak saya ini teliti orangnya?

macam rewang pulak..hahaha  

 *rewang = gotong royong untuk kenduri

(c) kemahiran mengira 

in addition daripada aktiviti ini, cuba selitkan kemahiran mengira setelah habis pisang dikupas. Kita sebagai ibu boleh guide anak anak kita untuk kira dengan betul

zahrah sedang mengira bilangan pisang yang dikopek.
 Tip-tip yang lain :
1. Setelah selesai mengupas, memotong dan mengira pisang, jangan lupa ucapkan terima kasih kepada anak anak kerana telah membantu ibu .

2.  Bila dah siap jadi cokodok, ceritakan pada abahnya yang cokodok ni anak anak yang tolong kupaskan kulit. Mesti anak anak akan rasa bangga dan rasa dihargai.

Bagaimana? Rasa - rasa seronok tak aktiviti ini? Kalau kawan-kawan ada aktiviti lain bolehla kongsi dengan nunu. Lastly, nunu selitkan two more photos on this activity.

fokus semasa mengupas kulit pisang..he he he

tekun.
P/S :jOOM KOngsi dengan nunu aktiviti yang korang buat dengan anak anak :)

last note!

3 comments:

  1. wahhh..aktiviti yg menyeronokkan yet very simple to apply..gud job nunu!! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks fizah.anak anak perempuan kena trained sikit.hsheh

      Delete
  2. Cooking class memang sangat menyeronokkan dan membantu anak-anak untuk berkembang dengan baik.

    ReplyDelete

thanks you for the comment :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to NURUL IZZA
Designed by UMIESUEstudio 2015