Thursday, October 18, 2012

Biarlah rumah kita berbau buku

NOTA ATAS :Saya suka pada buku sehinggakan saya kerapkali membeli buku tapi jarang pula menghabiskan membaca buku..Kini, saya menyimmpan azam untuk mengumpul buku buku yang saya beli untuk dihabiskan sempena cuti sekolah ini..Besar sungguh cita cita saya ini, semoga tercapai..:)

ANAK-ANAK, MARI KITA BACA BUKU nak..

Saya sebagai seorang ibu sangat risau dengan gadget2 yang sedia ada ini. Namun, saya tidak boleh menidakkan kepentingan dan kewujudan gadget-gadget canggih ini. Anak-anak diberi juga peluang memegang smartphone.Oh, bijak sungguh budak budak sekarang. Jari jemari sudah pandai menekan-nekan. Uminya tidak pernah bermain angry bird di handphone tetapi anaknya pula yang tahu main,..

Sebagai seorang ibu, sedaya upaya saya cuba untuk mengawal penggunaanya.Ada masa anak boleh dijamu dengan gadget-gadget yang canggih ini. Ada masanya, biarlah anak anak kembali kepada "gadget" yang klasik iaitu BUKU....

ANAK-ANAK, BUKU ITU BEST TAU...

Pada pandangan saya, secanggih mana pun gadget itu ia takkan dapat menandingi keistimewaan buku. Menurut  Barb Kissick, seorang children's librarian di Confederation Centre Public Library in Charlottetown mengatakan " Reading takes our children into places where their imaginations can soar, where they can problem-solve, empathize and gain insight into other times, places and cultures"

Pada mulanya, saya agak gusar sekiranya anak-anak saya sudah hilang "mood" dengan buku apabila dihidangkan dengan gadget2 yang canggih ini. Oh, sebenarnya tidak kerana  mereka sudah dilatih dari awal untuk mencintai buku dan membaca buku.

anak saya, balqis (1tahun) meminta umi memberitahu apa itu?

Setiap bulan saya peruntukkan sedikit perbelanjaan buku untuk anak-anak.Ini di popular.Tetapi, saya kira jika ingin mencari buku kanak-kanak yang best, mph is better.

pilih buku
BILA DIRENUNG KEMBALI
Semua daripada kita akan tau betapa manfaatnya membaca buku (dengan syarat buku itu baik isinya)..Bila kita renung kembali, benarlah seperti yang tertulis dalam kitab suci al-quran,

A001
Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk), 

dan ditekankan lagi 

A003
Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah, 



small library...
Ayuh,kita galakkan anak anak kita membaca dan mencintai buku kerana dalam buku ada ilmu..:)dan bIARLAH RUMAh kita berbau buku...

last note!

No comments:

Post a Comment

thanks you for the comment :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to NURUL IZZA
Designed by UMIESUEstudio 2015