Sunday, September 13, 2015

4 TIP untuk ibu yang bekerjaya..

Siapa sini ibu bekerjaya macam aku? Sep!Give me five! Sama la kita.

Walupun kadang-kadang orang berkata : " hang tak apalah, hang kerja cikgu. Separuh hari" Aip, kekadang tak dapek separuh hari. Sepenuh hari pun ada. Bila di sekolah kita sibuk mengajar. Kadang kala kerja kerja seperti siapkan soalan, skema soalan, buat persediaan mengajar, tanda buku budak itu semua buat di rumah. Takpun, stay kat sekolah siapkan.

Pendek kata , kerja takkan selesai. Aku rasa kerja kerja lain pun macam tu jugak. Kerja mana pernah nak selesai. Siap satu, sampai yang lain. Kalau tak, tak ada la namanya kerja.

IMAGE : GOOGLE
Seharian, aku google tentang ibu bekerjaya. Tujuannya, aku nak cari tip dan panduan supaya hidup lebih teratur. Bukanla sekarang tak teratur tapi aku nak LAGI TERATUR.

Kalau korang ada maid, it is so lucky. Aku pun bila dah tak leh handle, aku panggil daily maid datang kemas. Since , daily maid aku dah pindah, semua kena buat sendirian berhad.

Kat sini, aku bagi list beberapa tip

1. http://siraplimau.com/tips-ibu-bekerja-tanpa-pembantu/
2. http://www.reenaonline.com/2013/03/tips-rutin-harian-ibu-bekerja.html
3.http://pama.karangkraf.com/famili/tip-pantas-ibu-berkerjaya-1.150702
4. http://anakbonda.blogspot.my/2015/02/tips-pantas-masak-untuk-ibu-berkerjaya.html

Itu antara web/blog yang aku buat sebagai panduan. Memandangkan hari ini hari ahad, aku kena mula merancang semuanya.

TIP 1 : MERANCANG. Segalanya PERLU PERANCANGAN yang rapi macam orang nak pergi berperang.

Setelah membaca, aku dapat rumuskan adalah semua mesti ada PERANCANGAN. Nak masak apa, nak buat apa lepas masak. Semua kena rancang. Bila dah rancang wajib follow yang di rancang. Aku pernah je rancang bagai nak rak tapi tak laksana. 

Jadi, sebelum kita nak rancang wajib bagi kita untuk terapkan DISPLIN dalam diri. 


Guna planner macam ni, tampal di peti ais dapur. Banyak free di internet. Tinggal print aje. Yang ni untuk sebelum. Jenuh mati kutu nak fikir menu untuk sebulan.
image from : http://ribbonwoodcottage.blogspot.my/2014/11/free-printable-christmas-organizer.html


Free Menu Planner with Grocery Shopping List
Macam ni ok sikit sebab plam untuk  seminggu sahaja. 

images from : http://www.fabnfree.com/2011/12/13/20-free-menu-planner-printables/



TIP 2 : KENAPA MESTI BERTANGGUH?


Pernah aku baca satu buku tajuknya Eat that frog. Yang paling aku ingat bila ditulis yang mengapa kita mesti tangguh kerja yang memang kita kena buat pun. Contohnya, basuh pinggan. Dah memang nanti kita kena buat juga kan. Dah tu, mengapa perlu tangguh. 

MULAI sekarang, mesti berusaha untuk tidak tangguh kerja. 
Faham dan hadamkan ayat tu betul betul.
Image : http://wardahilmu.blogspot.my/2012/06/jangan-suka-tangguh.html

TIP 3 : BUAT TO DO LIST


Oleh kerana kita ini manusia yang 

mudah lupa, 
kadang kadang buat lupa atau
memang lupa langsung, 

memang elokla sangat kita buat to do list. Benda ni kalau tulis berjeler jeler, Pastu kalau dah buat, kita tickkan rasa macam best sangat. 



image : google





TIP 4 : CARI MASA UNTUK ALLAH, ALLAH AKAN SEDIAKAN MASA UNTUK KITA.

Pernah aku dengar ceramah, ada ustaz pesan orang perempuna kalau nak solat memang payah. Sebab kena pakai telekung, kena pastikan tak nampak rambut, kain kena labuh supaya tak nampak kaki. Oleh itu, orang perempuan kena solat awal awal. 


Cari masa untuk dekatkan diri dengan Allah. Kejar dunia, dapat dunia. Kejar akhirat, dapat dunia dan akhirat.

So, aku nak siapkan to do list aku untuk minggu ni. Nanti kita tulis lagi. :)


No comments:

Post a Comment

thanks you for the comment :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to NURUL IZZA
Designed by UMIESUEstudio 2015