Thursday, December 4, 2014

sweet parenting 1 : role model untuk anak anak

Assalamualaikum. Hari ini sudah hari jumaat. Semoga dengan bertambah usia kita, bertambahlagi keimanan kita kepada yang maha esa.

Bila saya duduk sendirian, saya sering berfikir bagaimana saya pada 10 tahun akan datang. Bagaimana dengan anak anak saya? Adakah mereka gembira? Bagaimana pencapaian mereka dalam hal hal dunia dan akhirat. Sesekali terlintas’ kalau aku dipanggil allah dahulu, bolehkak anak anak mendoakan aku?”

Allah bekalkan kepada saya tiga orang anak perempuan. Saya faham bahawa ini satu tugas yang mencabar. Apatah lagi pada saat saat hujung dunia ini yang kita sering disaji dengan hal hal yang meruntuhkan nilai akhlak morak anak anak. Nauzubillah, semoga kita semua dilindungi oleh allah sepanjang masa. 






 Pada usia anak anak yang masih kecil, kita mesti selalu menasihatkan mereka secara lisan. Sentiasa refresh kan minda anak anak kepada perkara kebaikan.

 Paling utama, ibu bapa sendiri menjadi role model pada anak. 

 Kalau ada bapa yang merokok, cuba fikir adakah kita mampu jadi role model pada anak kita 

Kalau ada ibu yang malas, adakah kita mahu anak kita juga malas. 

Kalau ada ibu yang derhaka pada orang tuanya, adakah kita fikir anak kita tidak akan melakukan perkara yang sama pada kita 

Kalau ada ibu bapa yang masih suka melepak di waktu tengah malam, adakah kita mahu anak anak kita juga begitu? 

Ayuh kita fikirkan…

kesimpulannya, dua kaedah paling utama untuk menasihatkan anak kepada kebaikan adalah

(a) secara lisan. menasihati dengan lembut bukan dengan kasar dan jangan menghukumi anak

(b) role model. ibu bapa sendiri adalah role model atau teladan yang baik untuk anak anak contohi

Mudah mudahan kita akan menjadi ibu bapa yang terbaik untuk anak anak. nilai murni anak anak datang dari kita sendiri, iaitu ibu bapa :) 


image from google

last note!

No comments:

Post a Comment

thanks you for the comment :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Copyright to NURUL IZZA
Designed by UMIESUEstudio 2015